Thursday, September 18, 2008

dunia dan akhirat..

pd suatu petang..
aku bersama2 rkn2 ku..
meluangkan mse ptg..
menunggu waktu..
tuk berbuka...
mendengar seorg penceramah..
meluahkan kata2..
yg membuatkan aku termanggu sejenak..
katanya "dunia dan akhirat kena seimbang merupakn ajaran sesat!!"..
aku tersentak..
kala mendengar kte2 tersebut..
setelah sekian lama kte2 tersebut tertanam dlm minda dan diri ini..
tba2 kepercayaan itu diganggu gugat..
namun..setelah mendengar penjelasan beliau..
barulah aku mula faham...
akan maksud sebenar kata2nya itu..
katanya, kita sbg umat islam mmg seharusnya mengutamakan akhirat..
dgn cara memikirkan tujuan kita melakukan apa2 perkara di dunia ini..
"adakah apa yg aku lakukan ini membawaku ke syurga? ataupun neraka?"
begitulah yg dimaksudkan oleh beliau..
katanya lagi..
x semestinya bila kita mengutamakan akhirat dunia perlu dilupakan..
apabila sebut saja akhirat,apa yg tergambar di fikiran kita adalah membaca al-quran,sembahyang dan sebagainya saja..
sedangkan ruang lingkup ibadah adalah begitu luas skali..
hidup kita setiap hari penuh dgn ibadah jika kena gaya dan caranya..
seorg pelajar sbg contoh..
menuntut ilmu juga merupakn suatu ibadah..
kerana ia merupakan tuntutan agama..
rasanya setakat ini sahajalah madah2 yg ingin saya smpikan pd kali ini..
moga2 kita semua dptlah melakukan sedikit anjakan paradigma..
dlm cara pemikiran kita..
semoga kita sentiasa diredhai-Nya..
amin...

1 comments:

Anonymous said...

thank u