Sunday, August 31, 2008

merdeka??

tahun ini aku berasa hairan..
berasa pelik..
mengapa?
kerana aku terasa kosong pada sambutan merdeka kali ini..
aku tidaklah terlalu meraikan sgt hari kemerdekaan ini..
tapi tahun ini aku dapati terdapat sedikit kelainan..
tiada sahutan..tiada tempikan..tiada iklan..
sambutan merdeka tahun ini tidak seperti tahun2 yg lalu..
konsert2 pun seperti tiada..
walaupun ada (agaknya) tapi tidak diheboh dan diuar-uarkan..
mungkinkah masyarakat sudah sedar??
akan kejahilan mereka selama ini??
betapa sia-sianya masa hidup mereka sebelum ini??
setiap tahun..setiap kali..
merdeka disambut dengan iringan nafsu dan sogokan syaitan..
mungkin ini yg mereka baru perasan..

tapi..
bagi aku..
itu mungkin bukan sbb sebenarnya..
mereka hanya berdiam kerana adanya perkara lain..
sama ada mereka hanya sekadar menghormati..
ataupun takut dimarahi..
maklumlah..org islam (melayu) inikan 'sensitif'...
suatu kebetulan..atau suatu ketentuan?
adakah ini suatu petanda daripadaNya?
merdeka dan ramadhan...
yang mana pilihan??
tepuk dada,tanya iman..
'fikir-fikirlah'

2 comments:

kembara_1990 said...

kau tgh blaja wat sajak ke?

Unknown said...

ada gaya cam sajak ek?